Friday, September 11, 2009

finding da rite!!

pada suatu hari,seorang murid bertanya kepada gurunya,,ketika itu gurunya sedang mengajar mengenai kasih sayang

pelajar: cikgu,bagaimana kite nk pilih orang yang terbaik sebagai orang yg paling kite sayang??
cikgu:ok,kamu ikut apa yg saya suruh.kamu pegi ke padang,kamu berjalan d atas rumput sambil memandang rumput di depan kamu.kamu pilih rumput yang paling cantik tanpa menoleh ke belakang lagi walaupun sekali. kemudian,kamu petik rumput tersebut dan bawa ke kelas.

apabila pelajar tersebut pulang ke kelasnya, tiada sehelai rumput pun yg d petik.

cikgu:kenapa tiada rumput yang d pilih?
pelajar:td masa sy berjalan,sy carilah rumput yg paling cantik memang ade byk rumput yg cantik,
tp cikgu kata petik yang paling cantik maka sy pun terus berjalan ke depan tanpa memandang ke belakang,tp sampai ke hujung padang sy tak jumpa yg paling cantik. mungkin ade d belakang sy tadi rumput yg paling cantik,,tp da cikgu kate jgn toleh ke belakang semula, jd tiadalah rumput yg boleh sy petik.
cikgu:ya ,itulah jawapannya.maknanye,apabila kita dah jumpa orang yg kita sayang,kita jgn lah mencari yg lebih baik. kite patut menghargai orang d depan kita yg dekat dgn kita sebaiknya. jgn menoleh kebelakang lagi kerana yg berlaku tetap dah berlaku. semoga yg berlalu tak berulang lagi. dan ingatlah,,org yang paling kita sayang itulah orang yang paling cantik dan paling baik mahupun kalau nk di ikutkan byk lagi yg cantik dan baik seperti rumput td.

* act my fwen yg cter kisah ni mase kitowang nga on the phone,,heheh diz story taught me bout sayang2 lah,(*_*) >>>tengs dear~
so moral of da story iz,,hargailah org di depan kite sebelum kite mencari yg lebih baik sbbnya bila kita menghargai sum1 tu, baru kita akan nampak kebaikan dye,,[lau kite x pandai nk hargai kebaikan orang ,,no matter ape pun kebaikan yg org tu buat pada kite,, seolah2 mcm useless jek,am i rite?] so pada yg sedang hangat bercinta+tunang+kawen tu hargailah pasangan k,,jgn nati nampak yg lagi cantik,,trus lupe komitmen pada pasangan,,takmo k,,ta suke ta suke ta suke,,huu.

~so..pikir2kan,,dan selamat beramal~
cop2 *jgn beri peluang kepada si dia yg curang!hehehe(^_^)

1 comment: